W słowniku pojęć Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów pojęcie digitalizacja jest zdefiniowane w następujący sposób: "Digitalizację w sensie węższym rozumiemy jako pozyskanie cyfrowego, jak najbardziej wiernego, odwzorowania obiektu i opisujących metadanych relacyjnych zawierających szczegóły strony technicznej procesu (nazywane dla odróżnienia od metadanych opisowych paradanymi). Definicja szersza obejmuje nie tylko pozyskanie cyfrowego wizerunku i metadanych technicznych, ale także wytworzenie metadanych opisowych oraz różne działania związane m.in. z gromadzeniem, strukturyzowaniem, przetwarzaniem, zarządzaniem, archiwizowaniem, ochroną, wymianą i wykorzystaniem tych danych, czyli odnosi się do kompleksowo potraktowanego procesu digitalizacji."
Źródło: Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa: NIMOZ, 2011.
Twórcy, autorzy, dyrektorzy instytucji muzealnych, galerii i archiwów, kuratorzy oraz inne osoby pracujące na co dzień w instytucjach kultury i sztuki, doskonale zadają sobie sprawę z faktu, że wobec zmian starzeniowych i upływu czasu doskonała reprodukcja oryginału czy dzieła sztuki wykonana cyfrowo, z najwyższą jakością pozostanie punktem odniesienia na lata, ponieważ cyfrowy zapis fotografii nie podlega zmianom starzeniowym i zawsze będzie pokazywał ten sam kolor na właściwie dobranych i skalibrowanych monitorach.
Dysponując najwyższej jakości cyfrową reprodukcją dzieła sztuki lub innego oryginału mamy możliwość wykonania doskonałej kopii w postaci wydruków na drukarkach dostosowanych do przestrzeni Adobe 1998, na różnych podłożach, przy czym wydruk na danym podłożu, z zastosowaniem profili kalibracyjnych, wykonanych dla danego rodzaju papieru i drukarki umożliwi maksymalne podobieństwo kolorystyki oryginału i reprodukcji cyfrowej. Adaptacja obrazu do druku w przestrzeni CMYK stosowanej w poligrafii będzie oczywiście ograniczona ilość barw zawartych w tej przestrzeni.
Celem digitalizacji jest udostępnienie dzieł (wraz z ich historią i znaczeniem) nieograniczonemu gronu odbiorców, tak aby dzieła dzięki zapisowi cyfrowemu mogły być oglądane bez konieczności narażania oryginałów, co mogłoby mieć negatywny wpływ na ich kondycję.
Nasza PRACOWNIA DIGITALIZACJI wykonuje usługi w dziedzinie reprodukcji fotograficznej oryginałów, w
tym również dzieł sztuki, wykonanych różnymi technikami i na różnych podłożach.
Do tego celu wykotrzystujemy aparat fotograficznego
Mamiya Leaf Credo 80, wyposażony w 80. megapikselową matrycę średniego formatu.
Zaletą tego aparatu jest właściwość różniąca go od aparatów
małoobrazkowych, polegająca na reprodukcji koloru w pełnym zakresie przestrzeni
Adobe 1998 z rzeczywistą 16-bitową głębią koloru.
Aparaty małoobrazkowe, nawet te najbardziej zaawansowane
technicznie reprodukują barwy w 14-bitowym kolorze, a przy konwersji RAW-u na TIF
dorabiają brakujące dwa bity, ekstrapolując je za pomocą algorytmów cyfrowych.
Dwa bity różnicy oznaczają czterokrotną różnicę przestrzeni
barwnej na korzyść aparatu średniego formatu, czyli Mamiya Leaf Credo 80.
Twórcy, autorzy, dyrektorzy instytucji muzealnych, galerii i
archiwów, kuratorzy oraz inne osoby pracujące na co dzień w instytucjach
kultury i sztuki, doskonale zadają sobie sprawę z faktu, że wobec zmian starzeniowych i upływu czasu doskonała
reprodukcja oryginału czy dzieła sztuki wykonana cyfrowo, z najwyższą jakością pozostanie punktem odniesienia na lata, ponieważ cyfrowy
zapis fotografii nie podlega zmianom starzeniowym i zawsze będzie pokazywał ten
sam kolor na właściwie dobranych i skalibrowanych monitorach.
Dysponując doskonałą cyfrową reprodukcją dzieła sztuki lub
innego oryginału mamy możliwość wykonania doskonałej kopii w postaci wydruków
na drukarkach dostosowanych do przestrzeni Adobe 1998, na różnych podłożach, przy
czym wydruk na danym podłożu, z zastosowaniem profili kalibracyjnych,
wykonanych dla danego rodzaju papieru i drukarki umożliwi maksymalne podobieństwo
kolorystyki oryginału i reprodukcji cyfrowej.
Adaptacja obrazu do druku w przestrzeni CMYK stosowanej w
poligrafii będzie oczywiście ograniczona ilością barw zawartych w tej
przestrzeni.
Reprodukujemy dzieła sztuki i oryginały z wykorzystaniem wysokiej jakości
obiektywów fotograficznych, w procesie konwersji pliku RAW na TIF, korzystamy z
plików korygujących parametry obrazowe obiektywu. Reprodukcje wykonujemy w studiu fotograficznym z wykorzystaniem oświetlenia
halogenowego, dającego najwyższy współczynnik odwzorowania barw.
Jednocześnie dla każdej sesji fotograficznej wykonujemy
profil barwny oświetlenia, za pomocą technologii firmy X-Rite, co umożliwia
naniesienie poprawek za pomocą profilu, uwzględniających zmiany parametrów
żarówek w czasie.
Przykładając olbrzymią wagę do wierności reprodukcji w
stosunku do oryginału zapraszamy do skorzystania z naszych możliwości i
umiejętności.
Mamy nadzieję, że przyjemność oglądania i wykorzystania
reprodukcji oryginału, będącego dziełem sztuki, spowoduje wzrost prestiżu oraz zainteresowania posiadanymi zbiorami.